Online frokostmøde om Demokratisk ejerskab i den grønne energiomstilling i Danmark 2026

01sep

Som optakt til de fysiske arrangementer inviterer VE-rejseholdet til tre online forelæsninger i august
og september.

Simon Lex forsker i modstand og mobilisering i den grønne energiomstilling. Han arbejder med demokratiske modeller for samarbejde og involvering på tværs af industrien, kommunerne og lokale samfund. Oplægget stiller spørgsmålet: Hvordan engagerer borgere og lokalsamfund sig i den grønne energiomstilling? Oplægget udfordrer den polariserede debat om NIMBY-modstand og jernmarker og sætter fokus på konkrete eksempler, hvor borgere tager aktivt demokratisk ejerskab over den grønne omstilling.

Præsentation

Kunne du ikke deltage til arrangementet eller vil du gerne gense materialet, er det tilgængeligt her: