Simon Lex forsker i modstand og mobilisering i den grønne energiomstilling. Han arbejder med demokratiske modeller for samarbejde og involvering på tværs af industrien, kommunerne og lokale samfund. Oplægget stiller spørgsmålet: Hvordan engagerer borgere og lokalsamfund sig i den grønne energiomstilling? Oplægget udfordrer den polariserede debat om NIMBY-modstand og jernmarker og sætter fokus på konkrete eksempler, hvor borgere tager aktivt demokratisk ejerskab over den grønne omstilling.